ABSTRACT

This study sets out to examine the effects of ownership and control
on the news reporting of Chinese dailies in Peninsula Malaysia. A case
study based on the 1995 General Elections was carried out in the form of
news treatment analysis to measure these effects.

The history of Chinese dailies showed that the owners had
followed closely the political movement in China and later in Malaya. In
the 1990s, owners of the contemporary Chinese dailies no longer
participate actively in local politics. On the contrary, they are capitalists
who are profit-oriented and have manifested political power to support
their effort of capital accumulation.

Today, the intention to own a newspaper may have changed, but
Chinese dailies remain as a convenient tool to serve the political.
economic or private interests of their owners. On the other hand.
journalists and editors who are aware of their owners’ interests constantly
struggle for autonomy in the newsroom to provide a more balanced news
reporting to the readers.

Within the broader context of Malaysian politics, the local dailies
have been controlled by the state and the private sector via press laws,
ownership and self-regulation. Despite private ownership of the Chinese
dailies. the dailies had supported the Barisan Nasional coalition in the

1995 General Elections. This further supports the argument that owners



had shown their political affiliations towards the ruling coalition via

Chinese dailies to serve their economic interest in other businesses.



ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki kesan-kesan pemilikan dan
pelbagai kawalan terhadap pelaporan berita akhbar harian Bahasa Cina di
Semenanjung Malaysia. Satu kajian kes dalam bentuk analisa berita
berdasarkan Pilihanraya Umum 1995 dijalankan untuk mengukur. kesan-
kesan tersebut.
Sejarah awal akhbar Bahasa Cina menunjukkan bahawa pemilik-

pemilik akhbar telah mengikuti perkembangan gerakan politik di Negara

China dan } diannya di S jung Tanah Melayu. Bagaimanapun,
menjelang tahun-tahun 90an, pemilik-pemilik akhbar Bahasa Cina tidak
lagi melibatkan diri secara aktif di arena politik tempatan. Mercka
merupakan golongan kapitalis yang mementingkan keuntungan melalui
manifestasi kuasa politik demi menyokong usaha mengumpul modal dan
kekayaan.

Biarpun hasrat untuk memiliki akhbar telah berubah. namun
akhbar-akhbar Bahasa Cina kekal dijadikan alat yang digunakan oleh
pemiliknya untuk menjaga kepentingan politik, ekonomi atau kepentingan
peribadi masing-masing. Sementara itu, wartawan dan editor yang
menyedari akan kepentingan-kepentingan majikan mereka terus berusaha
mengekalkan kuasa membuat keputusan di bilik berita bagi menyediakan

laporan berita yang lebih seimbang untuk para pembaca.



Di dalam lingkungan konteks politik Malaysia yang lebih meluas,
akhbar-akhbar tempatan memang dikawal olch negara dan scktor swasta
melalui undang-undang persuratkhabaran, pemilikan dan kawalan diri.
Sungguhpun semua akhbar Bahasa Cina dimiliki oleh sektor swasta,
akbar-akhbar ini telah menyokong perikatan Barisan Nasional pada
Pilihanraya Umum 1995. Kenyataan ini turut menyokong hujahan bahawa
pemilik-pemilik akhbar mempamerkan kecenderungan politik masing-
masing terhadap parti pemerintah melalui penggunaan akhbar Bahasa Cina
demi kepentingan ekonomi dalam bidang-bidang perniagaan yang

diceburinya.



	BPB0003.TIF
	BPB0004.TIF
	BPB0005.TIF
	BPB0006.TIF

