Chapter 5
CONTENT ANALYSIS OF THE 1995 MALAYSIAN

GENERAL ELECTIONS AMONG CHINESE DAILIES
Introduction

This chapter focuses on the effects of ownership and control on
the news reporting of Chinese dailies during the 1995 General Elections.
The underlying rationale to analyze news reporting during the campaign
period is that, owners of the dailies have a stronger tendency to show their
political affiliations compared with non-election period. The method of
content analysis has been used to examine issues highlighted during the
ten-day campaign period, as well as major issues that were politicized by

these Chinese dailies.

The Malaysian press and elections

Upholding the principles of the parliamentary and electoral
systems of the former British colonial government, Malaya held her first
election for a Pre-Independence Federal Legislative Council in 1955.
Since Malaya achieved Independence from Britain in 1957, the Alliance
and later the expanded coalition of Barisan Nasional (National Front) had
secured majority votes to rule the country. The results of the previous
general elections of 1955, 1959, 1964, 1969, 1974, 1978, 1982, 1986,

1990 and 1995 indicated that Malaysians had generally accepted a political

175



system based on this multiethnic ali, in the bi 1d ic

parliamentary system.

At present, the 13 states of Malaysia and the two Federal
Territories of Kuala Lumpur and Labuan are ruled by the Federal
Government, with much of the executive power vested with the Prime
Minister, who leads the Cabinet and the coalition party with majority seats
in the House of Representatives. The supremacy and concentration of

executive power in the hands of a few Barisan Nasional leaders are

str 1 d and maintained through excessive control over the courts, at
the expense of intervention upon the Malaysian judiciary system.'
Despite the appeal of the opposition parties for a more democratic

government,” the people gave strong support for the Barisan Nasional in

! There has been an anti-judiciary sentiment within the ruling coalition headed by
Mahathir Mohamad even before he became the Prime Minister in 1982. As early as 1977,
when Mahathir was the Deputy Prime Minister, he was reported to have criticized the
judiciary for its attempt to intrude in the affairs and the functions of the executive (Rais,
1995:307-8). His hostility towards the judiciary escalated during the UMNO crisis in
1987 when UMNO, the prominent Malay party was rendered unlawful by the court by
virtue of the fact that 30 of its branches were not registered. This had further raised
dissatisfaction in the Prime Minister despite the fact that the court allowed the formation
of New UMNO in the following year. The incident was closely associated with the
suspension of the Lord President, Tun Salleh Abas in 1988. Mahathir made allegations
against Malaysian lawyers and the Malaysian Bar Councxl for conducting overseas

i against his g t, which had “indi ged the country’s
economy” (The Star, 30/10/1990).

* Among issues raised by the opposition parties before and during the campaign period
were the extensive abuse of power by BN leaders via the implementation of strict laws
such as the Internal Security Act, Official Secrets Act and Land Acquisition Act; the
concentration of power and wealth among prominent UMNO leaders, the manipulation
of and control over local media by the government to attack the opposition parties,
privatization projects, money politics, the re-delineation exercise and the unsatisfactory
federal-state co-operation in the state of Kelantan.

176



the 1995 General Elections, thus enabling it to surpass its goal to retain a
two-third majority and with an increase of 11.6 per cent in popular vote,
from 53 per cent in 1990 to approximately 65 per cent in 1995. One of the
reasons for the massive victory of the Barisan Nasional obtaining 162 out
of 192 parliamentary seats was the swing in Chinese voters supporting the
ruling coalition. In the west coast states of Peninsular Malaysia, Barisan

Nasional ded in diminishing the traditional Chinese support for the

Johor and

DAP. In Penang, Perak, Sel Mal Negeri S
the Federal Territory of Kuala Lumpur, the Barisan Nasional accorded an
average of 64.45 per cent majority vote in 58 constituencies where
Chinese electorate constituted more than one-third of the total electorate
(Gomez, 1996:32-33).

In the 1995 General Election, the Barisan Nasional enjoyed
majority increases in almost all constituencies, winning more than one-
of the Chinese electorate. More than 20 per cent of these percentage
majority increases were achieved in the following parliamentary
constituencies: Pontian, Parit Sulong and Johor Baru of Johor; Lumut of
Perak, Balik Pulau of Penang and Bukit Bintang of Kuala Lumpur
(Gomez, 1996:31). This swing in the Chinese votes contributed to the

massive victory of the BN coalition. On the other hand, the DAP managed

177



to retain only nine parli Yy seats pared to 20 seats in the

previous general elections.

The overwhelming support of Malaysians for the ruling coalition is
clearly seen from the increase of 35 parliamentary seats won by the
Barisan Nasional, i.e. 162 seats in the 1995 General Elections, compared
with 127 seats won during the 1990 General Elections. Table 5.1 shows
the numbers of parliamentary seats contested and won by each component
party that formed the ruling coalition during the 1990 and 1995 General
Elections, as in comparison with those contested and won by the

opposition parties.

178



Table 5.1: Malaysian Parliamentary Seats Contested and Won in the 1990
and 1995 General Elections.

Political Parties 1990 1995
Barisan Nasional | Contested Won Contested Won
UMNO 86 71 101 89
MCA 32 18 34 30
MIC 6 6 7 7
PGRM 9 9 10 7
PBB 10 10 10 10
PBDS 4 4 5 5
SNAP 5 3 4 3
SUPP 8 4 7 7
*Others 20 2 13 4
Total 180 127 191 162
Opposition Parties | C d Won Contested Won
DAP 30 7 46 7
PAS 58 20 50 9
Semangat ‘46 61 8 66 6
PBS 14 14 28 8
PRM 3 0 3 0
AKIM n/a n/a 2 0
Independents 61 4 43 0
AKAR 4 0 n/a n/a
IPF 1 0 n/a n/a
Total 232 53 238 30
Grand Total 412 180 429 192
Sources:

1. NSTP Research and Information Services. 1994. Elections in Malaysia. Kuala
Lumpur: The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad.

2. Mara Institute of Technology. 19 April 1995. “Media Performance in Malaysia’s
1990 General Election: Lessons and Predictions”. Seminar on Media and Politics.
Petaling Jaya: School of Mass Communication and Bureau of Research and
Consultancy, ITM.

3. New Straits Times, 27/4/1995.

179



*Others:

USNO was expelled from the Barisan Nasional coalition in May 1993 and
de-registered as a political party in August 1993.

SAPP was formed in February 1994,

LDP joined the Barisan Nasional in 1991.

AKAR joined the Barisan Nasional in 1991.

Direct candidates, i.e., non members of Barisan Nasional component parties who
directly represented Barisan Nasional, did not contest in the 1990 General Elections.
IPF withdrew from the Opposition Coalition and declared its support to the Barisan
Nasional after the 1990 General Election. However, IPF did not contest in the 1995

General Elections.

[E3F NV TR,

o

180



Findings and discussion

The results of the content analysis using the methodology
described in Chapter 1 is shown in Table 5.2. From the table, the total
number of news articles favourable to the Barisan Nasional (800) is
significantly different from those favourable to the Opposition Parties
(217). In addition, the total number of news unfavourable to the Barisan
Nasional (38) is much less than those unfavourable to the Opposition
Parties (324). A number of 435 news was deemed neutral by the researcher
for not being pre-judgmental towards election issues.

This quantitative approach to analyse the stance taken by four
Chinese dailies during the campaign period shows that out of 838 news
articles on the Barisan Nasional, only 4.53 per cent was unfavourable to
the coalition. However, out of 541 news articles on the Opposition Parties,
59.89 per cent was deemed unfavourable. Despite the fact that the
Opposition Parties were given considerable coverage by the Chinese
dailies, they were reported in a more negative manner as compared with

the Barisan Nasional.

181



Table 5.2 - Total Frequency of Election News Favourable to the Barisan
Nasional in comparison with News Favourable to the Opposition Parties
in_Four Chinese Dailies During the Campaign Period (Percentages in

parentheses)

Barisan Nasional Opposition Parties

F U E U N T(100)

SCIP  146(33.80) 13(3.01) 63 (14.58) 90(20.83) 120 (27.78) 432

NYSP 111(32.84) 7(2.07) 51(15.09) 56(16.57) 113(3343) 338

SMDN 154(53.10) 5(1.72) 18(6.21) 54 (18.62) 59 (20.35) 290

KWYP 389 (51.59) 13(1.72)  85(11.27) 124 (16.45) 143 (18.97) 754

Total ~ 800(44.10) 38(2.10) 217(11.96) 324 (17.86) 435 (23.98) 1814

Note:

F = Favourable
U = Unfavourable
N = Neutral

T = Total

182




It is interesting to note that despite the vast difference ranging from
290 to 754 in the total election news published, four Chinese dailies can be
compared in groups of two, namely, SCJP-NYSP and SMDN-KWYP. The
first group, NYSP and SCJP accorded similar coverage of news favourable
to the Barisan Nasional, falling in the narrow range of 32.85 per cent to
33.80 per cent respectively. News favourable to the Opposition Parties in
SCIP and NYSP were also identical in the narrow range of 14.58 to 15.09
per cent. However, news unfavourable to the Barisan Nasional and
Opposition Parties are significantly different from one another, with a
difference of 1.39 per cent for the former and 4.26 per cent for the latter.

SCJP’s relatively high percentage of unfavourable news to the Barisan

Nasional helps to for the paratively low coverage of those of
NYSP, SMDN and KWYP.

The second group, SMDN and KWYP were almost identical in the
percentages of news favourable and also unfavourable to the Barisan
Nasional. Both dailies accorded 51.59 per cent and 53.10 per cent of
favourable news to the Barisan Nasional respectively, and 1.72 per cent of
unfavourable news. However, it is also noted that the percentages of
coverage were not identical with the total number of news. In fact, there
was a vast difference of total news between KWYP and SMDN. For
instance, despite the same percentage accorded by these two dailies,

KWYP published 2.6 times more articles than SMDN. The data reveal

183



i e e

little similarity in articles deemed neutral in all dailies, ranging from 18.97
per cent to 33.43 per cent. Data also indicate that NYSP alloted most
articles deemed neutral (33.43 per cent), compared to SCJP (27.78 per
cent), SMDN (20.34 per cent) and KWYP (18.97 per cent).

Table 5.3 shows another quantitative approach based on the size or
space allocated to the Barisan Nasional and the Opposition Parties. It is
quantified that the dailies had reported a total of 210,138.75 centimeter
square of election news during a period of ten days. Of this amount of
space, 41.72 and 10.85 per cent were allocated to news favourable to the
Barisan Nasional and the Opposition Parties respectively. There was only
1.96 per cent of space allocated to news unfavaourable to the Barisan
Nasional as compared to 15.27 per cent of news unfavourable to the
Opposition Parties. Besides, there was near to one-third (30.20 per cent) of

space allocated to news deemed neutral to all parties.

184



Table 5.3 also shows that among four Chinese dailies, KWYP had
given the most space in centimeter square to election news (80997.25),

followed by SCIP (52668.75), NYSP (43678.50) and SMDN (32794.25).

Table 5.3 - Total Size (in cmz) of Elections News Favourable to the BN in
comparison with News Favourable to the Opposition Parties in Four
Chinese Dailies during the Campaign Period (Percentages in parentheses)

Daily | Barisan Nasional Opposition Parties Neutral Total

F U F U N T(100)

SCip 16883.00 | 1542.00 7228.00 8018.25 18997.50 [ 52668.75

(32.60) (2.93) (13.72) (15.22) (36.07)

NYSP | 13783.00 | 698.50 5703.75 5510.50 17982.75 | 43678.50

(31.56) (1.60) (13.06) (12.61) (41.17)

SMDN | 16317.75 | 601.25 1696.50 [ 5587.25 8591.50 | 32794.25

(49.76) (1.83) (5.17) (17.04) (26.20)

KWYP | 40679.75 | 1286.00 8179.75 12967.00 | 17884.75 | 80997.25

(50.22) (1.59) (10.10) (16.01) (22.08)

Total 87663.50 [ 4127.75 22808.00 | 32083.00 | 63456.50 | 210138.75

(41.72) (1.96) (10.85) (15.27) (30.20)

Note:

F = Favourable
U = Unfavourable
N = Neutral

T = Total

185



Data in Table 5.3 shows that KWYP allotted the most space to
news favourable to the Barisan Nasional (50.22 per cent), followed by
SMDN (49.76 per cent). SCJP and NYSP were identical in providing
space for news in favour of the Barisan Nasional. On the contrary, all
dailies published less than 3 per cent news unfavourable to the Barisan
Nasional, a figure which indicates their partisan coverage and support for
the ruling coalition.

SMDN had the least coverage of news favourable to the
Opposition Parties with only 5.17 per cent of total space allotted to
election news during the campaign period. Furthermore, SMDN published
considerable news unfavourable to the Opposition Parties with a total of
17.04 per cent compared to KWYP (16.01 per cent), SCIP (15.22 per cent)
and NYSP (12.61 per cent).

NYSP unsurprisingly recorded the highest percentage of news
deemed neutral (41.17 per cent). Given its nature of a commercial press
since its establishment in 1912, the relatively high percentage of news that
are neutral seems to suggest its preference to be viewed as non-partisan in
the local political arena. SCIP, the rival of NSTP, on the other hand
allotted 36.07 per cent of news deemed neutral, while SMDN recorded
26.20 per cent and KWYP 22.08 per cent.

All dailies gave favourable reportage to the Barisan Nasional but

of different degrees and to certain extents. SCJP had relatively more news

186



coverage on Opposition Parties in size, but it was still far from non-
partisanship or balanced reporting. In conclusion, the dailies placed much
emphasis on the Barisan Nasional campaign as well as issues favourable
to the ruling political parties, a move which indirectly toned down the
news of the opposition or even deprived them from being heard by the

Chinese electorate.

Issues highlighted during the 1995 General Elections

There were a number of issues raised by the Chinese dailies during
the 1995 General Elections which varied from other language newspapers
as they targeted at different groups of readers. In this research, ten daily
issues and five themes have be identified as the most significant electoral
issues heavily emphasized in the Chinese dailies throughout the ten-day
campaign period. Below are the tables and discussion on issues
highlighted daily by four Chinese dailies for the period from 16 until 25
April 1995. Five themes will be discussed in detail to show the stance of

Chinese dailies towards to the ruling coalition during the same period.

187



Table 5.4 - Issue Highlighted on 16 April:
The Tanjong 3 Battle between Lim Kit Siang and Koh Tsu Koon

scip NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total [No.of | Total | No.of | Total | No.of | Total
news | mews |news |mews |news |news |news [ news

16 Apr | 12 49 1 48 6 25 10 30

24.5% 2.1% 24.0% 33.3%

One day after the nomination day, on 16 April, all four dailies
highlighted on their front pages that the Barisan Nasional won 11 seats
uncontested. KWYP was the only daily which highlighted in the front
page the straight fight in Tanjong Bunga between Koh Tsu Koon and Lim
Kit Siang. Reports on Lim’s decision to challenge the state seat held by
the popular Chief Minister of Pulau Pinang, Koh Tsu Koon, were given
considerable coverage in KWYP (10 out of 30 news), SCJP (12 out of 49
news) and SMDN (6 out of 25 news). However, judging from NYSP’s
relatively small ratio (1 out of 48 news), the daily took care steps to tone
down the straight fight between Koh and Lim, Tanjong 3 issue, as the
most interesting battle between two main actors of event, that is, with the
Barisan Nasional’s Koh Tsu Koon representing the status quo, and DAP’s

Lim Kit Siang representing the voice of the opposition and the minority.

188



Table 5.5 - Issues highlighted on 17 April:
DAP Inciting Racial Tension

SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total [ No.of | Total [ No.of | Total | No.of | Total
news | news |news |news |news |news |news | news

17 Apr | 1 38 1 35 2 19 3 79

2.6% 2.9% 10.5% 3.8%

On 17 April, SCJP and NYSP published only one news on
Mahathir Mohamad’s warning against the DAP and its Secretary General,
Lim Kit Siang for inciting tension by provoking racial sentiments in the

latter’s paign. SMDN highlighted two reports on its front page that if

the DAP succeeded in its attempt, the Malays and Chinese would be
antagonistic towards one another. In another report on page two, SMDN
reported that the Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim urged the people
to ignore Lim Kit Siang’s nonsense regarding the acquisition of Malay
Reserve land. On the other hand, KWYP published three news on the same
topic, it only comprised 3.8 per cent of a total of 79 news published on the
election. Apart from that, it is the only daily which carried Lim Kit Siang’s
clarification on page two, stating that the ‘more liberalized policies’ and

‘Chief Minister with power’ was not being racist.

189



Table 5.6 - Issue Highlighted on 18 April:
The DAP’s Plan to Rule the State of Penang

SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total [ No.of | Total | No.of | Total | No.of [ Total
news |news | news |news |news |news |news | news

18 Apr [ 0 24 2 33 0 17 2 53

0% 6.1% 0% 3.8%

On 18 April, NYSP and KWYP each had two news regarding the
DAP’s plan to rule Penang if the party obtained a two-thirds majority. The
main slogans of DAP, ‘Chief Minister with Power’, ‘Full Liberalization
for a Malaysian Malaysia’, ‘Try Five Years’ were given considerable
coverage by NYSP and KWYP. The number of news regarding the issue
showed that NYSP had two out of 33 news whilst KWYP had two out of
53 news respectively. On the contrary, SCJP and SMDN did not publish
any news regarding DAP’s plan to democratize the country’s political,
economic, cultural and education policies, or to restrain the concentration
of power in the hands of the executive. The non-reportage of SMDN and
SCJP could be a result of ownership and control due to the following
reasons. First, NSTP, the owner of SMDN, was closely interfaced with
UMNO in business. Second, SCJP might have taken precaution not to
offend the executives for fear of revocation of its publishing licence and

printing permit.

190



Table 5.7 - Issue Highlighted on 19 April:
Kit Siang’s Image as Arrogant, Extreme, Abusive and Acting out of Law

SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total |No.of | Total |No.of | Total | No.of | Total
news news news news news news news news

19 Apr | 4 37 1 26 3 32 4 92

10.8% 3.8% 9.4% 4.3%

On 19 April, SCJP and KWYP both published four news articles
respectively, on Lim Kit Siang’s arrogant actions and extreme behaviour.
However, these dailies also published Lim Kit Siang’s refutation and the
reason why he bumt the English daily, The Star in protest. SMDN
highlighted this issue in three news reports, which constituted 9.4 per cent
of its total coverage. NYSP, which published only one news article had
taken a careful approach not to play up issues raised by Lim Kit Siang.

Except for SMDN, the other three dailies reported Lim Kit Siang’s

refutation against Mahathir’s ion. Hi , only KWYP published
Lim Kit Siang’s refutation as headline in the front page, whilst NSTP
published on the second page. It was likely that the two dailies tried to be

impartial or merely to appeal to reader’s curiosity and to increase sales.

191



Table 5.8 - Issue Highlighted on 20 April:
The Opposition Parties Protested to Have More Access to Media

Scip NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total [No.of | Total |No.of | Total | No.of | Total
news [ news |news |news | news |news | news | news

20 Apr |2 48 1 38 0 32 0 73

4.2% 2.6% 0% 0%

On 20 April, only SCJP and NYSP reported that DAP ordered
journalists to leave a DAP political ceramahs. This action was clarified by
Lim Kit Siang as a protest to distorted reporting by the national television
broadcast stations, RTM and TV3, and an MCA-controlled newspaper,
The Star. In another issue, Semangat 46 accused the government for
controlling the access to television broadcasts, a medium which was
owned by the people. SCIP reported both incidents while NYSP only
highlighted the latter. SMDN and KWYP did not publish any news on the
opposition’s access to media. However, on the following day, SMDN
published that Lim Kit Siang ordered journalists to leave a DAP ceramah
as a reaction and defiance towards the media’s bias and prejudiced

reporting.

192



Table 5.9- Issue Highlighted on 21 April: BN’s Plan to Develop Kelantan
and to Lash Criticism Against PAS

SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total |[No.of | Total [ No.of | Total | No.of | Total
news |news |news |news |[news |[news |news | news

21 Apr |3 50 2 35 2 31 2 80

6.0% 5.7% 6.4% 2.5%

On 21 April, four dailies reported strong criticism against PAS for
the latter’s inability to develop the state of Kelantan. SCJP published three
articles on the Barisan Nasional leaders’ criticism against PAS while the
other three dailies published two reports carrying the same topic. SCJP,
SMDN and NYSP had allotted 5.7 per cent to 6.4 per cent of their daily
news respectively to lash criticism against PAS. SMDN highlighted two
news which were published on the third and fourth pages, compared to
NYSP, which put them on the ninth and twenty-eighth pages. KWYP did
not give much coverage to criticism against PAS because the opposition
party’s stronghold was in Kelantan, and gained little attention in the
Chinese based constituencies such as Penang and Perak. Among four
dailies, SCJP published the most news -- one on the second page and the
other two on the eleventh page. Except for KWYP, all dailies showed
partial stance towards PAS, with news articles not about the party but

against the party.

193



Table 5.10 - Issue Highlighted on 22 April: BN’s Critique Against the

DAP

SCJp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total [ No.of [Total |No.of [ Total | No.of | Total
news |news | news |news |news |news |news [ news

22 Apr |5 56 2 30 3 36 7 54

8.9% 6.7% 8.3% 13.0%

On 22 April, there were 17 news and articles containing criticism
against the DAP in four Chinese dailies. Among others, the Prime
Minister, Mahathir Mohamad labelled DAP’s Malay members as ‘Ali
Babas’ for willingly being manipulated by DAP leaders to secure public
office for themselves. There was personal attack directed to Lim Kit Siang
for acting above the law, threatening the electorate and ‘a sinner to the
Chinese’ for challenging Koh Tsu Koon, the one and only Chinese Chief
Minister in Malaysia. KWYP published seven out of 54 news
unfavourable to the DAP in general and Lim Kit Siang in particular. SCIP
published five out of 56 news which were unfavourable to the DAP,
SMDN published three out of 36 news and NYSP only two out of 30

news.

194



Table 5.11 - Issue Highlighted on 23 April: Tanjung 3 Manifesto and

DAP’s Plans to Develop Penang
SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total | No.of [Total | No.of | Total | No.of | Total
news news news news news news news news
23 Apr (2 37 3 39 0 27 11 108

5.4% 7.7% 0% 10.2%

Towards the polling day, as the need to disseminate election news
became acute, there was an increase in the number of news published
every day. DAP’s supplementary manifesto for Penang, Tanjung 3 was
announced three days before the polling day. Despite this announcement at
the eleventh hour which failed to capture the attention of the electorate
nationwide, the manifesto was given coverage except for SMDN. It is
interesting to note that KWYP’s election news shot up to 108, while
SMDN had only 27 news on 23 April. SMDN which had a relatively small
circulation totally omitted DAP’s newly drafted manifesto and the party’s

pledge to the people to support the party.

195




Table 5.12 - Issue Highlighted on 24 April: The Opposition’s Hostility and

Violence towards Journalists

SCIP NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total | No.of [Total | No.of [Total | No.of [ Total
news | nmews | news |news | news | news | news | news

24 Apr |4 50 5 39 2 45 4 162

8.0% 13.2% 4.4% 2.5%

On 24 April, two incidents classified as anti-media were reported.
In the first incident, the focus was on TV3 journalists being viciously
assaulted by the supporters of PAS, and later admitted to hospital. In the
second incident, DAP supporters smashed a television set during a
ceramah as a protest against the Barisan Nasional-controlled media.
NYSP published 5 out of 38 news reporting the anti-media incidents.
SCJP, NYSP and KWYP each published four news, but the percentages

varied mainly because of the difference in total news.

196



Table 5.13 - Issue Highlighted on 25 April: Predictions regarding the BN’s
victory

SCIp NYSP SMDN KWYP

Date No.of | Total | No.of [Total [No.of | Total [ No.of [ Total
news | nmews |news |news |news |news | news | news
25 Apr |7 43 4 16 0 26 2 23

16.3% 25.0% 0% 8.7%

The total number of news in KWYP shows a drastic decline, from
162 news to 23 news towards the polling day for Peninsular Malaysia on
the 25 April. On the polling day, three dailies -- SCJP, NYSP and KWYP
made speculations regarding the Barisan Nasional’s victory. NYSP
published a total of 16 reports on election and four news predicted a
landslide victory for the ruling Barisan Nasional. SCIP published seven
out of 43 news predicting the Barisan Nasional’s victory, and KWYP
published two out of 23 news on the same topic. It is surprising to find that
SMDN, unlike its partial stance in the previous issues, did not show
support for the Barisan Nasional via predictions on Barisan Nasional’s

victory.

197




Data on the daily issues highlighted by four Chinese dailies shows

that each daily emphasized certain issues and de-emphasized some other

issues, as a final result of editorial decisions or om of the

journalists working with these dailies. For ple, SMDN, ined

by its owner and pro stance, predictably did not give
reportage to DAP’s plan or manifesto to avoid conflict of interest with
UMNO. On the other hand, SCJP gave considerable coverage to news
related to Lim Kit Siang to attract readership.

Judging from various issues since 16 April, NYSP tried its best to
keep a balanced reportage by providing both favourable and unfavourable
news to DAP. On the other hand, KWYP with the most news published
everyday gave a more detailed report of DAP and its Secretary General,
Lim Kit Siang. The difference in coverage among the four Chinese dailies
cannot be deduced to one single factor, nor can the findings be attributed
to a result of ownership. This is because each news output had gone
through various stages of editing, selection, censorship, gate-keeping and
filtering, before it was finally printed in the form of a newspaper. It is not
to be denied that various factors such as self-restraint, newsroom practice,
governmental pressurizing technique and more significantly, the effects of

ownership and editorial control had had an effect in the process of news

selection.

198



It is also observed that despite different types amount of news
coverage, none of these dailies could afford to overlook the importance to
report the DAP’s Tanjung 3 battle. The straight fight between Lim Kit
Siang and Koh Tsu Koon was widely reported by all dailies. The reasons
for high reportage on Lim Kit Siang vary from one daily to another, but
the issue had attracted readers of the Chinese dailies throughout the
election campaign period.

Below are five important issues which had become the media
agenda for Chinese dailies:

o The BN leaders’ attack on the DAP

e The DAP’s counter-attack and clarification
e The opposition parties’ access to media

e The BN’s support for Chinese education

e The non political organizations’ public endorsement for the BN

199



Issue 1. The BN Leaders’ Attack on DAP

The Barisan Nasional campaign began and ended with an attack
on DAP and its Secretary General, Lim Kit Siang during the campaign
period in the dailies. This was not surprising as many Chinese still
regarded Lim as the charismatic opposition leader who could sefeguard the
rights of the Chinese and voice the views of the minority in this country.
Lim Kit Siang had also earned the respect of the Chinese for his outspoken
manner, especially in revealing scandals in which Barisan Nasional
leaders were involved.

In the Tanjung Bunga state constituency, Lim Kit Siang challenged
the incumbent Penang Chief Minister, Koh Tsu Koon who took over the
post from Lim Chong Yew after the latter was defeated by Lim Kit Siang
in the 1990 general election. In 1990, the DAP managed to win 14 of the
33 state seats in Penang. However, in the 1995 General Election, the DAP
could retain only one state seat, Batu Lancang, with a margin of only 62
votes.

The DAP’s losses were also extensive at the parliamentary level
with a decline in total votes from 17.7 per cent in 1990 to 12.1 in 1995.
The support for the ruling coalition was seen even in constituencies where
the DAP had a strong base, such as Rasah, Pontian and Lumut. The
Chinese-based opposition party lost a substantial 5.6 percentage of

electoral support for parliamentary seats and 3.2 per cent popular voter at

200



the state level. Even the traditionally opposition strongholds were swept
by the Barisan Nasional.

Content analysis on this issue shows that there were 79 articles
which focused on the BN leaders’ criticism towards DAP. The Chinese
dailies successfully portrayed DAP as the opposition party which
attempted to provoke sentiments among the Chinese community by using
the name of a multi-ethnic party. This was proved by the slogan ‘Chief
Minister with Power’ which implied that Koh Tsu Koon was deprived of
his ‘real power’ by the Malay leaders. The MCA President, Ling Liong
Sik said DAP was not only racist in its attack on Koh Tsu Koon, but also
“a sinner” to the Chinese community for challenging Koh (Sin Chew Jit
Poh, 22/4/1995).

The President of Gerakan, Lim Keng Yaik regretted the DAP’s
decision to challenge Koh Tsu Koon, describing the act as ‘using Chinese
to subdue Chinese’, which would gain nothing for the entire Chinese
community (Sin Chew Jit Poh, 16/4/1995; Kwong Wah Yit Poh,
20/4/1995). Lim Keng Yaik satirized the DAP’s slogan ‘Try Us For Five
Years’ as ‘Die For Five Years’, and argued that there was no need for the
Penang people to vote for the DAP just to fulfill Lim Kit Siang’s wish to
be Chief Minister with Power (Shin Min Daily News, 18/4/1995). For both
Ling Liong Sik and Lim Keng Yaik, they argued that since Koh Tsu Koon

was the only Chinese chief minister in Malaysia and if Koh were to lose in

201



the Tanjung state election while the DAP could not obtain a two-third
majority, there would not be a Chinese chief minister in the future.

The Prime Minister and his deputy were among those who strongly
condemned Kit Siang for provoking racial sentiments among the people.
The Prime Minister, Mahathir Mohamad strongly criticized the personality
of Lim Kit Siang as acting beyond legal constraints, suppressing freedom
of local media and forever condemning the efforts of the government.
Mahathir issued a warning to Lim Kit Siang to stop playing up racial
issues and suggested that the DAP change its name to ‘Party of Lim Kit
Siang’ since Lim was so keen on having his son, Lim Guan Eng carry on
his cause (Sin Chew Jit Poh, 24/4/1995). Anwar Ibrahim attacked Lim Kit
Siang as being arrogant, irrational and playing with fire when provoking
racial issues such as that of the Malay reserved land (Shin Min Daily
News, 17/4/1995). The Minister of Information, Mohammad Rahmat
speculated that Lim Kit Siang’s dictatorship would cause factionalism to
DAP (Sin Chew Jit Poh, 23/4/1995).

Koh Tsu Koon described his antagonist Lim Kit Siang as ‘a
dictator who wears the coat of democracy’ (Kwong Wah Yit Poh,
20/4/1995). Koh also blamed Lim for threatening the electorate by
bringing up the issue of May 13 Tragedy a total of 27 times during a
seminar held on 21 April. Koh also said that in order to make excuses for

its failure, the DAP had created all sorts of untruthful statements and even

202



burnt a local English newspaper (Shin Min Daily News, 24/4/1995). While
commenting on the DAP’s manifesto, Koh Tsu Koon said that the DAP
had no proper plan for the development of Penang and criticized its slogan
“Try Five Years’ as following the path of social opportunists (Kwong Wah

Yit Poh, 20/4/1995).

203



Issue 2: The DAP's Counter-Attack and Clarification

The DAP’s counter-attack to BN leaders’ criticism was generally
given more coverage by the Chinese dailies compared with the national
language and English language dailies. KWYP gave considerable space to
publish a total of 10 articles on the DAP’s counter-attack, while SCJP,
NYSP and SMDN published seven, six and two articles respectively.

In the above mentioned articles, Lim Kit Siang responded to
Mahathir Mohamad’s criticism by urging his counterpart to stop making
untruthful statements and attacks on the DAP. Karpal Singh’s rebuttal also
claimed that the Prime Minister had over-reacted to Lim Kit Siang’s
campaign strategy. Three DAP candidates were reported to have lodge a
police report about the Prime Minister’s “seditious statements” against
their party leader, Lim Kit Siang.

Lim Kit Siang clarified in a seminar held in Penang that he did not
challenge the police to arrest him. In fact, he said that cooperation between
both parties (the police and DAP) was satisfactory. KWYP also
highlighted Kit Siang’s denial of provoking racial sentiments.

On the other hand, the DAP candidate for Kepong parliamentary
constituency and a prominent leader of DAP, Tan Seng Giaw clarified that
Utusan Malaysia had misinterpreted his words. Tan denied that DAP was
facing a problem of factionalism and that he would leave DAP to run his

own business as a professional.

204



SCIP highlighted Lim Kit Siang’s response to an article in NYSP
claiming that Lim Kit Siang was determined to be “Chief Minister with
power”, as envisioned in his dream. Lim Kit Siang responded that it was a
mere distortion by NYSP. In response to the statement by Lim Kit Siang,
on the following day, NYSP published another article clarifying that the
daily had no vicious intentions by saying that Lim Kit Siang “dreamed to
be Chief Minister with power”. NYSP also quoted Lim Kit Siang as
accusing the Barisan Nasional for “buying over” DAP members during

the campaign.

205



Issue 3. Media and Political Parties

On 8 April 1995, Lim Kit Siang was reported as saying he believed
the local media would try to build up credibility in the early part of the
election campaign and then throw away all journalistic ethics in the last
few days of the election campaign. Lim described this kind of
irresponsible journalism as conforming itself to be “part of the dirty tricks
campaign department” by the Barisan Nasional to ensure its victory in the
election (New Straits Times, 8/4/1995). With great dissatisfaction, the
Secretary-General of DAP criticized the BN-controlled media as “most

and mischi » ds the

dishonest, dishonourable, irresp
DAP and the Opposition all these years.
There was indeed a high incidence of deliberately misleading or

confusi; ign rhetorics published in local vernacular newspapers

P

which went uncorrected or undiscovered in the 1995 General Election.
These incidents were closely related to the opposition parties that claimed
that their access to media was denied even before the nomination day. On
19 April 1995, The Star reported that even a DAP candidate’s mother
would not support DAP because the party failed to fulfill what they
promised. However, on the following day, mother of Chow Kon Yeow,

the DAP candidate for Pengkalan Kota state seat, denied what was quoted

in the report. This was the ding report that Ited in the burning of

the English language daily and the boycott by DAP members. The hidden



agenda behind the protest, however, was not justified by all Chinese
dailies, thus giving the impression that DAP was the party that provoked,
and therefore to be blamed for that incident.

On 22 April 1995, Utusan Malaysia highlighted in the front page
quoting Tan Seng Giaw as saying the DAP was facing a crisis of
fractionalism. Tan Seng Giaw later denied another news statement that he
intended to leave DAP. However, his clarification was published in only
two Chinese dailies, SCJP and KWYP.

Another distortion by the local print media was an article published
in NYSP on the eve of the polling day, portraying Lim Kit Siang in a
humiliating manner. The article reported that the Secretary General of
DAP, Lim Kit Siang, desired to be “Chief Minister with power”, and was
so determined that he even thought of this in his dream. It was reported
that while openly criticizing Koh Tsu Koon as never to have had dreamt to
be the Penang Chief Minister when he first took over Lim Chong Eu’s
chief minister post, Lim admitted that he was the one who dreamt to be
“Chief Minister with power” (Nanyang Siang Pau, 24/4/1995). Although
upset by such distortions, Lim Kit Siang did not have the opportunity to
make any clarification through other Chinese dailies because the election
campaign was supposed to end before the polling day on 25 April 1995.
Since publication of political articles and all campaign materials in local

newspapers was prohibited by the Election Committee after 12 midnight

207



on 24 April, it would have a been a risk for the dailies to publish such a
clarification.

In protest to these ‘unfair news reporting’ to DAP, Kit Siang
reacted vigorously by buming The Star and urged for a boycott among
supporters, claiming that The Star had the right to support the Barisan
Nasional, but had no right to slander DAP members and distort DAP
news. Lim ordered crews from TV3 and The Star to leave a DAP political
seminar. His supporters crashed a television set in protest of the biased
reports by television channels. In the past general election, news
unfavourable to the opposition parties just before the polling day had a
negative impact on Semangat 46, a Malay-based opposition party which
proclaimed to have been victimized by the media controlled by UMNO.*

Purposeful distortion was a form of subservience towards
hegemony which would further strengthen the status quo and jeopardize
the minority. Realizing the disadvantages of not having access to the BN-

controlled media, the opposition parties turned to political ceramahs, party

press and other icati hannels to di i their political

ideologies. However, the attempts of the opposition parties to reach the

* In the 1990 General Elections, Razaleigh Hamzah, the President of Semangat 46, was
reported in most major newspapers as wearing a headgear with a Christian cross during
his visit to Sabah. Razaleigh who challenged the Prime Minister Dr Mahathir Mohamad
for the UMNO presidency in 1987 and lost, was defeated in the 1990 General Elections
due to reports in the national language dailies which led to a general belief that Razaleigh
had sold out the Malays as well as the Islamic faith in order to win in the election. See
Tan Chee Beng (1990) for more information.

208



people have not been successful since majority of the electorate depended
heavily on the mass media for election information.

In February 1995, the Deputy Minister of Home Affairs, Megat
Junid issued stern warnings to three Chinese dailies -- Sin Chew Jit Poh,
Nanyang Siang Pau and China Press -- which had published articles
deemed detrimental to the nation’s peace and harmony. According to the
National Chairman of the DAP Socialist Youth, Lim Guan Eng, since then
there had been an almost complete blackout of DAP news in the
newspapers (New Straits Times, 7/4/1995). In the same press statement, he
attributed the inaccessibility of public opinions to the ‘BN-controlled
press’ and claimed that the press took a partisan stand favouring the
Barisan Nasional. The Malaysian mass media, according to Lim Guan
Eng, had become part of the Government’s Information Ministry to
propogate for the Barisan Nasional. Lim urged the DAP’s Central
Executive Committee to boycott the media during the general election for
‘the party had no choice but to let the people know that it was fighting for
its survival with its hands tied behind its back and its mouth gagged’.

Commenting on Lim Guan Eng’s suggestion to boycott the BN-
controlled media, Lim Kit Siang speculated that the local media would

“throw all journalistic ethics in the last few days of the election campaign™

209



to publicly declare their support and ensure the victory of the Barisan
Nasional (New Straits Times, 8/4/1995).

On 17 April, before addressing the crowd outside a coffeeshop in
Penang, the Secretary-General of DAP and the Opposition Leader, Lim
Kit Siang burnt copies of The Star in protest of unfair treatment of news
by the Barisan-controlled media. The following day, The Star published
an editorial titled “In the Name of Freedom” to clarify and Jjustify its
stance. The leading English daily argued that despite criticism by the
West, the Malaysian media were positive and constructive, capable of
making their very own observations and evaluations. The newspaper
would not jeopardize the well-being and the development of this country
and would ensure continued harmony, stability and growth. On the same
day, Lim Guan Eng and supporters set fire to copies of The Star in front of
its headquarters in protest against the newspaper’s ‘biased reporting’
against the DAP (The Star, 19/4/1995).

On 20 April, commenting on the DAP’s symbolic burning of The
Star, the Prime Minister, Mahathir Mohamad was reported as saying, “If
DAP is the Government, there will not be the New Straits Times, The Star,
the Utusan; instead we will have Rocket One, Two, Three, Four” (New
Straits Times, 20/4/1995).

After the general election, Lim Kit Siang and Razaleigh Hamzah,

the President of Semangat 46 attributed their parties’ failure to “a media

210



blackout” by the local media (The Sun, 29/4/1995). DAP’s Tan Seng Giaw
attributed the DAP’s poor performance to five Ms: Mass Media, Money,
Machi

y, Manipulation and Monopoly.® In fact, issue regarding the

P

inaccessibility of the opposition parties to media had been raised even
before the election was announced by opposition leaders as a reminder to

electorate about their denial to access in terms of media coverage.

* Tan Seng Giaw’s speech. “Seminar on the 1995 General Election”. Kuala Lumpur:
University of Malaya. 18 May 1995.

211



schools were left with the dilemma of whether to shift to another arca
or to have a physical extension

* the role and influence of Chinese school committees in the decision-

making processes of education policies includi g the d of
Education Act of 1961.

* insufficient allocation of funds for Chinese primary schools

*  benefits for teachers were not improved

* insufficient Mandarin teachers in national secondary schools, causing
a decline in number of Chinese classes

¢ many problems facing Chinese schools such as teaching staff and
management.

In January 1995, three months before the election, members
UCSCA and UCSTA visited Sin Chew Jit Poh and Nanyang Siang Pau to
publicize a fund-raising project for Chinese national-type primary schools.
This project was targeted at students of Chinese primary schools, urging
each of them to donate one ringgit to the fund. Loot Ting Yee, a senior
Chinese educationist and the then Vice President of Jiao Zong estimated
that if 600,000 students in Chinese primary schools throughout Malaysia
could donate RM1 each, then the project would acquire RM600,000. Since

the amount of RM1 was affordable for most parents, and if they donated

213



more than one ringgit, the campaign would be able to achieve its target of
RM1 million within three months, from January to March 1995.

In the meantime, another fund-raising project was expected to raise
RM10 million to build an education centre for Dong Zong and Jiao Zong
in Kajang. The theme used in both projects was “to remember those who
fought to make the present possible for us”. The act of canvassing for
financial support away the public has always been a common practice
among the Chinese community, and many do find it an exhaustive burden
even though the amount requested was reasonable. The fund-rasing

campaign did not succeed in capturing the i and the

of the Chinese parents who sent their children to Chinese primary schools.

On 22 January 1995, SCJP and NYSP highlighted the campaign
with the aims to raise more funds and to show concern over Chinese
education as they usually did. The dailies reported on how Chinese
primary schools faced serious problems especially with reference to the
shortage of qualified Chinese primary school teachers, and insufficient
funding from the government to assist the development of Chinese
primary schools. On 26 January 1995, a freelanced writer wrote in the
China Press urging the public to support the campaign. The writer
commented that Chinese schools had no official status, and that the
government had been showing more concern over issues regarding the

national primary schools, although the advancement of these national

214



schools had surpassed that of the national-type primary schools. The

success of fund-rasing paigns, ding to the same writer, would
enable the Chinese primary schools to make a breakthrough and to be
more independent.

According a senior editor of NYSP in an interview, these dailies’
concern over Chinese education had a destructive effect and a negative
impact on the Barisan Nasional government. Various problems of the
Chinese primary schools highlighted in these dailies also indicated that the
government had neglected the advancement and growth of Chinese
education in this country. The reports mentioned above might have raised
dissatisfaction among the Chinese community despite some other liberal
policies towards Chinese schools. To some, this was the reason three
Chinese dailies, Sin Chew Jit Poh, Nanyang Siang Pau and China Press,
were warned by the Minister of Home Affairs, Megat Junid Megat Ayub a
few weeks before the election.

Chinese education has always been a great concern to Chinese
Malaysians due to a general belief that proper education that encompasses
traditional values would ensure a good life in future. The most effective
way to teach a child about these values is probably through the learning
and usage of the Chinese language. Realizing the Chinese needs, the
Barisan Nasional government has allowed Chinese education to flourish

by subsidizing 1289 national-type Chinese primary schools throughout

215



Malaysia. It was reported that approximately 85 per cent Chinese were
educated in Chinese primary schools while the other 15 per cent study in
national primary schools There is an increasing demand for Chinese
education when even non-Chinese parents opted to send their children to
Chinese schools. In 1995, there were 25,508 non-Chinese studying in
Chinese primary schools (Sin Chew Jit Poh, 16/8/1996).

At secondary school level, Chinese students are allowed to study
the Chinese language as a subject in the government schools with some
conditions.’ There are 60 Chinese Independent Secondary Schools which
receive no subsidy from the government. On the contrary, these schools
are subsidized by the Chinese community and managed by school
committee boards.

Two Chinese educational bodies, Dong Zong (UCSCA) and Jiao
Zong (UCSTA) enjoyed immense grassroots support and used to be
assiduously courted by Chinese-based political parties such as the DAP,
MCA and Gerakan. However, in the 1995 General Election, the two
bodies decided to be apolitical by taking a neutral stand and keeping a low
profile during the campaign period. On the eve of the nomination day,

Dong Zong and Jiao Zong declared to remain strictly neutral in the 1995

“To set up a Pupils’ Own Language (POL) class, there should be not less than 15 pupils
in number. Parents usually write in or appeal to support the establishment of a class,
however it is subjected to other external factors such as the availability of qualified
language teachers and the accessibility of classrooms.

216



General Election (New Straits Times, 15/4/1995). The decision made by
these politically influential Chinese education groups had indirectly helped
MCA by minimizing pressure from Chinese electorate.

On the other hand, the Prime Minister had openly called on Malays
to learn Mandarin for its commercial value, and the Deputy Prime
Minister did likewise, stressing the significance of Confucian teaching and
cultural values. The fact that Malay parents began to send their children to
Chinese primary schools indicated the confidence of the Malays in
accepting a more plural education system. The Deputy Prime Minister,
Anwar Ibrahim with his popular slogan in Mandarin “Wo men dou shi yi
Jia ren” (“We’re one big family”) had often been quoted to portray the
image of a peaceful and amicable relationship between the Chinese and
Malay communities.

The Barisan Nasional govemment implemented more liberal
education policies in the 1990s, which resulted in more private tertiary
education  opportunities. For instance, the liberalization policies
encouraged the use of English language in institutions of higher learning.
Such policies also enabled Chinese parents to send their children to private
colleges for twinning programmes with foreign universities. Students who
were disappointed with or turned down by the quota system by the Central
University Unit that enrolled students based on ethnicity were now given

the opportunity and the alternative to pursue a degree or professional

217



course in one of the many local private colleges. This was seen as a

removal of the Chinese ity’s major gri (Aliran Monthly,
1995:15(4)). In relation to Chinese cultural development, steps were also
taken by the government to further liberalize the cultural policies to win
the support from the Chinese community. These include complete removal
of travel restrictions to China, the open encouragement of the learning of
Mandarin, the introduction of the abacus as a tool for mathematics in all
government primary schools, and a more lenient policy towards lion
dances performance.

The Tunku Abdul Rahman College fund-raising project launched
by MCA since 1991 was a long term plan to capture the hearts and
commitment of the Chinese electorate who supported the DAP in the
previous general election. Meanwhile, the MCA also organized the
Langkawi Project to help school children from poor families regardless of
race. In addition, the Barisan Nasional government increased funds
allocation in the Federal Government budget for the 1289 Chinese national
type primary schools and 60 Chinese independent secondary schools in the
Sixth Malaysia Plan.

There was perhaps only one drawback on Chinese education which
was unfavourable to the Barisan Nasional, that is, when the Bill for
Education Act of 1961 was raised by Chinese educationists for fear of

stricter regulations towards Chinese school committee boards. The

218



Chinese educational organizations also pushed for the abolition of Article
21(2) that enabled the Education Minister to abolish all Chinese primary
schools when necessary. In short, the Chinese dailies played an active role
to draw the attention of the Chinese community by carrying news
regarding the Bill and highlighting the viewpoints of reputed Chinese
educationists. The MCA from time to time also reassured the Chinese
community of its role in the growth of Chinese education in the
Amendment for the 1961 Education Act.

From the result of content analysis, KWYP published most news
showing the governmental support for Chinese education with the highest
average length. KWYP carried 17 news compared with 13 news articles in
SCIP, 10 in NYSP and only five in SMDN. There were four statements
supporting the govenment’s liberal education policy towards Chinese
education in KWYP. The daily carried lengthy articles on Tunku Abdul
Rahman College’s branch campus in Penang and its ground-breaking
ceremony which was timely officiated by the former educationist and the
incumbent Chief Minister of Penang. This new campus was expected to
cater to the needs of Chinese students in Penang for higher education
opportunities without having to move to Kuala Lumpur. The daily carried
three news on the Langkawi Project launched by MCA to help rural pupils
advance in their studies as well as on the MCA’s effort in setting up

education fund for 60 Chinese independent schools throughout Malaysia.

219



SCIP gave a high coverage to the government’s liberal policy
towards Chinese schools and also its allocation to help finance these
schools. The daily also carried news on the government’s approval to
establish more Chinese schools in new residential areas. The Barisan
Nasional candidate for Lanang parliamentary seat, Tiong Thai King, who
is the younger brother of SCJP’s owner, Tiong Hiew King was reported as
being enthusiastic towards Chinese education as to have donated
RM200,000 to Chinese independent schools in Sibu.

NYSP carried two news on the growing importance of Mandarin as
emphasized by the Barisan Nasional leaders, Anwar Ibrahim, the Deputy
Prime Minister and Fong Chan Onn, the Deputy Education Minister. The
daily also published Kerk Choo Ting, a leader of Gerakan as self-
commenting on the former Chinese educationists’ decision to join the
Barisan Nasional in order to change the ruling parties from inside. The
daily also carried news article about the government’s sincere respect
towards Chinese education by encouraging the use of abacus, a traditional
counting tool of the Chinese community. Fong Chan Onn announced that
the government would invite abacus experts from China to teach in the
local teachers’ training colleges.

SMDN, however, did not focus on Chinese education throughout
the election campaign period. It published only five news, three of which

were on various efforts to develop Chinese schools. The daily highlighted

220



the Langkawi Project launched by the MCA published an article urging
the government to approve a permit for the establishment of a college

using Chinese language as its medium of instruction.

221



Issue 5: The Public Endorsements of Non Political Organizations for BN

The Chinese dailies published 40 articles on the public
endorsements and support of non political organizations for the Barisan
Nasional government. SMDN and NYSP each published 12 articles, while
SCIP published 11 articles and KWYP only five articles. Analysis of
headlines in four dailies (see Appendix F) shows that the public
endorsement for the Barisan Nasional government issued by the
Associated Chinese Chambers of Commerce and Industry of Malaysia
(ACCCIM) was highlighted in most of the dailies. An interesting finding
in this analysis was that Chinese dailies were very concerned over the
feedback, whether in the form of praise or criticism towards the
endorsement, by providing considerable coverage as follow-up news. This
was evident when news containing MCA’s criticism towards DAP’s
criticism over ACCCIM became a newsworthy issue. Generally, the
selection of news during campaign period was crucial as news editors
were usually bombarded by election news more than usual. News space in
the dailies was indeed very precious to the editors and would result in
unworthy news being omitted and remained unreported.

In response to the public endorsement by ACCCIM, more Chinese
organizations issued statements to support the Barisan Nasional
government. A highly respected Chinese social organization, the Union of

Chinese Assembly Halls in Malaysia, represented by its president, Ng

222



Teck Fong, also alleged its support for the Barisan Nasional. Other
Chinese organizations, such as culture and arts associations, praised the
Barisan Nasional for its liberal policies towards Chinese culture. This
particular act of endorsement was questioned by some members of these
organizations who claimed that they did not give permission to a few
persons to speak on their behalf during the general election.

Peranakan Kelantan, a group of businessmen who were originated
from Kelantan gave a public endorsement to the Barisan Nasional, and
this was published on the front page of SCJP and on the tenth page of
NYSP. Nevertheless, endorsement by Peranakan Kelantan and its promise
to invest in Kelantan if BN ruled (that is, by winning a majority of the
state seats) was not given any reportage in SMDN and KWYP.

Unlike its stance towards issues discussed earlier, SMDN had a
relatively high coverage on articles or news supporting the Barisan
Nasional government. SMDN which was then owned by a Malay-
dominated media group, the New Straits Times Group and controlled by
the close associates of the Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, did not
provide any reportage of the DAP’s criticism on the ACCC’s public
endorsement. The overall stance of SMDN was comparatively more biased
against the DAP and was, on the other hand, supportive to the Barisan

Nasional as indicated by the selection of news in this daily.

223



NYSP accorded 12 news, out of which two were favourable to
DAP. The President of DAP, Chen Man Hin, was reported as strongly
criticizing the ACCC as being impartial in its stand while Liew Ah Kim,
Member of Parliament for Seputeh described the endorsement as a
challenge to the DAP. NYSP carried two news on DAP’s criticism
towards ACCC’s endorsement, but did not carry any articles commenting
on DAP’s criticism. Besides, NYSP was the only daily carrying the
endorsement made by the Union of Malaysian Insurance Agents to
support the Barisan Nasional.

SCIJP published only one news article on ACCCIM’s endorsement,
compared to SMDN’s five, NYSP’s three and KWYP’s three. SCJP
highlighted Peranakan Kelantan’s endorsement on the front page,
emphasizing the role of Bumiputera entrepreneurs in the development of
Kelantan. In addition, SCJP published the endorsement by the Malay
Chamber of Commerce in both Federal Territories of Kuala Lumpur and
Labuan. SCJP gave a balanced coverage to the Barisan Nasional and to
the DAP in particular, and the opposition parties in general. This shows
that SCJP was trying to provide more news concerning the Malays and
their political affiliation to give a wider perspective to its Chinese readers,
and to show support to the ruling coalition.

KWYP carried three news on ACCCIM’s endorsement, one on the

Union of Chinese Assembly Halls and another news on the National

224



Teachers’ Union Council. KWYP did not publish criticism and counter-
criticism between DAP and MCA on the debatable topic of whether the
public was given freedom to express their political affiliation via the
media in Malaysia. KWYP also ignore the endorsement of Peranakan
Kelantan and the alleged support by Chinese culturalists and artists. This
was probably due to its regional set-up that gave emphasis to events in
Penang as compared to other states. The non-reportage may also due to the
inaccessibility of news that are circulated in the central region or the Klang
Valley.

At a glance, SMDN published the most favourable news
supporting the Barisan Nasional. NYSP gave considerable coverage to
economic and social organizations such as ACCCIM, the Union of
Chinese Assembly Halls and the Union of Malaysian Insurance Agents.
SCIP tried to be non- partisan by giving the DAP considerable coverage.
KWYP did not carry much news on coverage on the Bumiputera’s
affiliation most probably because its targeted Chinese readers in the

Northern states of Peninsula, were not interested in those news.

225



Conclusion

The extensive support given to the Barisan Nasional in the 1995
General Elections suggested that many of the Malaysian electorate
depended heavily on ‘issues’ reported in the mass media before the polling
day. Political apathy and disinterest in direct participation in political
activities among electorate in urban and rural areas attributed to the
increasingly important role of the mass media as a means of political
communication.

Looking at the interactive state-press relationship, one cannot make
definite claims about what determines media output, nor can one maintain
that the output or the content has any social consequences. Nonetheless, it
is undeniable that the media agenda was set as a kind of suggested agenda
for the public’s thoughts, discussions and actions. How these images
originate, and what kinds of use are subsequently made out of the agenda
set by the media, remain to be investigated by other research studies.

Using the approach of content analysis, this research has shown
that readers of Chinese dailies were given a constructed reality about what
happened during the election campaign. Presuming all four dailies had
obtained the same amount of information from their news sources, the
differences in their news content should be explained as the selection
made by the respective editors. In this research, the frequency and size of

articles have suggested something worthy of discussion. As the content of

226



media always reflects the interests of those who finance them, the
significant differences, if any, should then be attributed to the influence
exerted by the owners of these dailies.

In the five issues discussed above, it is evident that election news
were reported from different angles pertaining to the event; some of these
have been decontextualized, dramatized or trivialized by these dailies, thus
obscuring any ideological issues that may be at stake (Wasburn, 1995:655-
6).

Decontextualization of events involves their separation from the
social contexts in which they occur. Events that may be interrelated are
reported as discrete occurrences. For instance, on 19 April 1995, KWYP
and SCJP each reported only one news article on the event of Lim Kit
Siang burning The Star in protest. The former highlighted the news on the
front page together with a coloured picture of Lim Kit Siang watching on
while his supporters were in action. However, there was only a 91-word
caption in that article explaining the reason why such aggressive action
was taken by the Opposition Leader. Although SCJP reported the event in
a more detailed manner on page 12 by giving the background information
or the context, the daily simultaneously published a translation of the
editorial of The Star entitled “In the Name of Freedom”. This form of
presentation was used by the English-language daily to reject Lim Kit

Siang’s claim that the he had been victimized by the Barisan Nasional-

227



controlled media throughout the election campaign. Only two days later,
SCJP reported on Lim Kit Siang’s protest, “The Star may support the
government but it should not distort the news of the DAP” (Sin Chew Jit
Poh, 21/4/1995). Three other Chinese dailies, NYSP, SMDN and KWYP,
however, did not publish such news in favour of the DAP. Thus,
distortion of the opposition’s news -- what happened, how and why it

happened -- was subsequently undermined and remained unknown to the

" At ded

public after the d ion, whether i or

On the contrary, on 24 April 1995, when the Prime Minister,

Mahathir Mohamad d the A lian Broad Company for

distorting what he said, three Chinese dailies (except KWYP) gave
contextual reportage to the news. This showed that even if the opposition
was given access to the dailies, the treatment of news might not have been
the same as that given to the ruling coalition. In fact, the act of
decontextualizing a report or news by omitting context of a news story has
been a common practice in the Chinese dailies during non-campaign

periods b that is the nient way of writing a report, and the

economic way to publish it. However, this could also be a means to de-
emphasize news which offend the owners’ political sensibilities. In
Bagdikian’s words,

Modern media are complex, and the need to capture and

keep large audi inhibits propaganda that is too
obviously propaganda. The major media carry much that

228



their owners personally disagree with, but this does not
prevent prop use by hasizing certain issues and
de-emphasizing others, by pursuing some subjects
relentlessly and quickly abandoning others.®

Dramatization of events involves a dramatic scenario on events
which, when presented as discrete occurrences, hold little interest for mass
audiences. The use of character portrayal, vivid terminology, striking
imagery and other stylistic devices in campaign coverage helps attracted
audiences. Irresponsible reporters and editors would also attract and
mislead their readers by all means, such as emphasizing drama over depth,
actor over fact, human interest over social consequences and most
undesirably, truth over falsehood.

On 24 April 1995, content analysis showed that when supporters of
PAS assaulted journalists from TV3, a privately-owned television station,
the dailies made full use of the ‘drama’ on the eve of the polling day.
Dramatization of the event began with a warning by the Ministry of Home
Affairs and the police’s announcement to investigate into the matter and to

take action against the offenders, followed by the Prime Minister’s

criticism against PAS bers’ ind y. This episode was further

dramatized by a picture showing the Prime Minister, his wife, Siti Hasmah

and the Menteri Besar of Kedah, Osman Arop, visiting the hospital in Alor

“ Ben Bagdikian. Summer 1985. “The U.S. Media: Supermarket or Assembly Line?".
Journal of Communication, p. 97-119.

229



Setar to express sympathy and solicitude for the TV3 crews (Sin Chew Jit
Poh, Nanyang Siang Pau, Kwong Wah Yit Poh, 24/4/1995). In addition,
NYSP published the comment by the National Union of Journalists (NUD)
to condemn the violent act of PAS members. It is known to many that the
same event, if it had happened during the non-campaign period, would not
have captured so much interest and attention by the Prime Minister. In
other words, the event would not have been so dramatized.

Trivialization of events involves reporting events of little
importance, redirecting the readers’ attention to other matters beside the
election process. Focus on matters such as levels of candidate support,
crowd responses to candidate appearances, speculations on party’s
performance, securing public endorsements are among events that
trivialize the election process. In the content analysis, prediction on the
Barisan Nasional’s victory and the opposition’s losses were found in most
of the analysis, while public endorsement favourable to the Barisan
Nasional was overwhelming, ranging from unions to cultural institutions.

The content analysis of daily issues and campaign issues, despite
different owners’ intervention, showed that patterns of coverage in
Chinese dailies reflected high support for the Barisan Nasional
government by portraying a negative image of the opposition parties

throughout the 1995 election campaign period from 16 to 25 April 1995.

230



References

Bagdikian, Ban H. 1985 (Summer). “The U.S. Media: Supermarket or Assembly
Line?”. Journal of Communication.

Berelson, Bernard. 1971. Content Analysis in Communication Research. New York:
Hafner Publishing Company.

Berelson, Bernard, Paul Lazarsfeld and William McPhee. 1954. Voting: A Study of
Opinion Forming in a Presidential Campaign. Chicago: The University of
Chicago Press.

Chaffee, Steven H (ed.). Political C ication: Issues and Strategies for R h.
1975. Beverly Hills: Sage Publications.

Chism, Cecil Clark. 1982. News Value and Decision Making: A Study of Gatekeeping
at a Medium-Size Newspaper. Unpublished Ph. D. Dissertation. Knoxville:
The University of Michigan.

Crewe, Ivor and Brian Gosschalk (eds.). 1995. Political Communications: The General
Election Campaign of 1992. Britain: Cambridge University Press.

Don Michael Flournoy (ed.). Content Analysis of Indonesian Newspapers. 1992,
Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Gomez, Edmund Terence. 1996. The 1995 Malaysian General Elections: A Report and
ry. Sii Institute of South Asian Studies.

Grover, A.N. 1990. Press and the Law. India: Vikas Publishing House Ltd.

Hulteng, John and Nelson, Roy P. 1971. The Fourth Estate. New York: Harper and
Row.

Johnston, A. 1990. “Trends in Political Communication: A Selective Review of
Research in the 1980s”. New Directions in Political C icati
Swanson D.L. and Nimmo, D. (eds.). Newbury Park: Sage.

Mahathir Mohamad. 1995. The Malaysian System of G . Kuala Lumpur:
Prime Minister’s Office.

Mohd Safar Hasim. 1996. Mahathir dan Akhbar. Kuala Lumpur: Utusan Publications
and Distributors.

New Straits Times Press. 1994. Elections in Malaysia: Facts and Figures. Kuala
Lumpur: NSTP.

Rais Yatim. 1995. Freedom Under E: ive Power in Malaysia: A Study of E:
Supremacy. Kuala Lumpur: Endowment.

231



Ramanathan, Sankaran and Mohd. Hamdan Adnan 1988. Malaysia's 1986 General
Election: The Urban-Rural Dich pore: Institute of South
Asian Studies.

Wasburn, Philo C. 1995. “Democracy and Medxa Ownership: A Comparison of
C Public and G dcast News”. Media, Culture &

Society 17.

232



	BPB0187.TIF
	BPB0188.TIF
	BPB0189.TIF
	BPB0190.TIF
	BPB0191.TIF
	BPB0192.TIF
	BPB0193.TIF
	BPB0194.TIF
	BPB0195.TIF
	BPB0196.TIF
	BPB0197.TIF
	BPB0198.TIF
	BPB0199.TIF
	BPB0200.TIF
	BPB0201.TIF
	BPB0202.TIF
	BPB0203.TIF
	BPB0204.TIF
	BPB0205.TIF
	BPB0206.TIF
	BPB0207.TIF
	BPB0208.TIF
	BPB0209.TIF
	BPB0210.TIF
	BPB0211.TIF
	BPB0212.TIF
	BPB0213.TIF
	BPB0214.TIF
	BPB0215.TIF
	BPB0216.TIF
	BPB0217.TIF
	BPB0218.TIF
	BPB0219.TIF
	BPB0220.TIF
	BPB0221.TIF
	BPB0222.TIF
	BPB0223.TIF
	BPB0224.TIF
	BPB0225.TIF
	BPB0226.TIF
	BPB0227.TIF
	BPB0228.TIF
	BPB0229.TIF
	BPB0230.TIF
	BPB0231.TIF
	BPB0232.TIF
	BPB0233.TIF
	BPB0234.TIF
	BPB0235.TIF
	BPB0236.TIF
	BPB0237.TIF
	BPB0238.TIF
	BPB0239.TIF
	BPB0240.TIF
	BPB0241.TIF
	BPB0242.TIF
	BPB0243.TIF

