Chapter 6
CONCUSION
The main purpose of this study is to examine the impact of
ownership and other forms of control on the news content of the Chinese
dailies in the 1995 General Elections. It is hypothesized that owners of
these Chinese dailies exert control over editorial policies to endorse the
Barisan Nasional, the ruling coalition that controls most of the economic

resources in the country. Content analysis of Chinese dailies based on

news headline, freq Y, size and partisanship, as shown and discussed in

the previous chapter, provides statistical evidence for the hypothesis.

Findings of the analysis are summarized as follows:

1. Newspaper ownership is a determinative factor for news content. It is
found that owners of the Chinese dailies do not necessarily have an
executive function in the actual management or day-to-day operations.
Nonetheless, owners do retain their control over the major policies and
the overall goals as they are determined by their respective board of
directors. On the other hand, when a daily’s owner is directly involved
in the day-to-day operation of the press, he inevitably exerts more
deliberate control over editorial policies.

2. Due to the expanding concentration and conglomeration of their
holding companies, printing presses have become increasingly

interlaced with the political parties in power. At present, many owners

233



of the Malaysian printing presses, as shown in this study, have
established close business ties to UMNO, the dominant party in the
government.

The Malaysian state-press relationship is a conformity where the state
is in a higher position to exercise control via political pressure and
legal constraints. In times of elections, the Chinese dailies and other
Malaysian press often conform to the state. This is due to media
regulations which gives the Minister of Home Affairs the absolute
discretion to decide whether a publication should be continued, by
granting or rejecting their application for printing permits on a yearly
basis. These legal and governmental constraints imposed by the state,
particularly the state’s unchallenged decision on publishing licences
and printing permits, substantiate the belief that the Malaysian press
does not have equal power but is instead subservient to the state.

. Journalists of Chinese dailies practise self-restraint and self-censorship
due to stringent press laws, intervention of the Ministry of Home
Affair, ownership control, managerial intervention in the newsroom,
stiff competition among Chinese dailies and the preferences of their
target readers.

At first, the hypothesis of this study may seem a little disputable

because the findings from the content analysis during the ten-day election

campaign show that all four Chinese dailies supported the Barisan

234



Nasional, despite their variation in ownership. In view of this, looking
from a structuralist’s point of view, the findings of this study show that it
is the overall structure and system of the communications industry, rather
the individual journalist or owner, that has the discretionary power to
decide the stance of the Chinese dailies. Given stringent rules and
regulations implied on the Malaysian press, it is only natural that Chinese
dailies struggled to strike the balance between “the right to know” of the
people, and “the right to exert control” of the state. As such, the
significance of both ownership and control, as in the hypothesis, is
defended and justified in three ways:

1. It is found that among four Chinese dailies, the NSTP-owned and
UMNO-affiliated Shin Min Daily News provided the highest
percentage of news favourable to the ruling Barisan Nasional (53 per
cent) and the highest percentage of news unfavourable to the
Opposition Parties (19 per cent).

2. A daily not associated with any political party and that proclaims to be
a cultural institution, Kwong Wah Yit Poh, provided a near similar
percentage of news favourable to the Barisan Nasional (52 per cent)
and news unfavourable to the Opposition Parties (16 per cent). One of
the underlying reasons for this overwhelming support could be the
owner’s direct participation in the selection of news, as the managing

director of this daily is also the editor-in-chief. This shows that direct

235



encroachment of owner (director) over editorial policies has an impact
on the news content, even when the printing press is not associated
with any political parties in business.

3. The considerable percentage of news supporting the Barisan Nasional
in Sin Chew Jit Poh (34 per cent) and Nanyang Siang Pau (33 per

cent) shows that these dailies are more independent and enjoy more

autonomy from owners of their holding panies who have i
in non media-related businesses. It is also observed that these dailies
tend to be informative but not investigative for fear of raising issues
problematic to their employing organizations.

The state control over the local Malaysian press gives rise to

concerns as to what and how information is transmitted, by whom and in

whose interests. These concerns are i Ily d with questions of
freedom of speech, value of democracy and professional ethics in

journalism. This study attempts to show that the control of the state over

the Chinese dailies is not limited to legal ints and gover
policies, but is increasingly and dangerously ingrained in the mentality of
their owners, editors and journalists. In other words, it has become an
ideological illusion for those attached to the printing presses that they
should either show political affiliation towards the state, or give
precedence to the executive power of the state to safeguard the personal

interests of their employers. As such, press freedom is suppressed by the

236



state via self-regulation of the journalists, instead of direct and deliberate
state intervention.

In Malaysia, the state intervention on the local printing presses via
political partnership has been significant since 1972, when UMNO
succeeded in localizing Utusan Melayu and The Straits Times from
foreign shareholders. When the localized New Straits Times Press (NSTP)
and other printing presses opted to be publicly listed in order to
accumulate capital to attain corporatisation, the nature of these publicly
owned press institutions provided greater opportunity ever for the political
parties’ to participate in the acquisitions and mergers of press groups and
companies in the media industry. UMNO became the largest shareholder
after a reverse takeover of NSTP by Malaysian Resources Corporation
Berhad (MRCB). By placing an affiliate in the press, UMNO can ensure
favourable news to be published and unfavourable ones to be censored in
the newsroom.

In the meantime, prominent politicians who seek influence via
control of the printing presses are certainly aware of the impact of the
disseminated information. The former Deputy Prime Minister, Anwar
Ibrahim admittedly placed his affiliates and supporters in the top
management of NSTP, the largest media group in Malaysia. This also
explains why after the former Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim was

sacked by the Prime Minister, his affiliates including the editor-in-chief of

237



Bertia Harian — the most popular Malay language newspaper — were fired
by the top management of NSTP. The Prime Minister, Mahathir Mohamad
who controls the mainstream local media organisations is unlikely to loose
his grip on them as long as he is in power. Hence, it is not surprising that
newspapers published by the UMNO-controlled media group notably
support the Barisan Nasional due to such direct and indirect political
partnerships.

On the whole, this study shows that the Chinese dailies generally
endorsed the ruling coalition despite the fact that they were owned by
individual Chinese entrepreneurs or Chinese social groups. News content
in this study shows little incidence of direct government intervention and
direct ownership control, but the privately-owned Chinese dailies are not
free from indirect interference such as legitimacy control, ideological
constraint and self-restraint. In other words, the structure of the Malaysian
media that restrict free flow of information, has greatly affected the
relative degree of press freedom in the country.

It is believed that future takeovers, acquisitions and mergers by
corporations that are not media-related into the printing presses will have
an even more apparent impact on the performance of the press. Although
this will be advantageous to the press in terms of improvement in

hardware equi better achi in advertising revenue and more

efficient management. On the contrary, there will be disadvantages such as

238



discontinuance of leadership, servility to corporate control and editors
having less autonomy in making editorial policies. Printing presses
controlled by non-media related corporations have become subsidiaries
that serve the economic interests of their owners instead of their respective
readers. For this reason, it is predicted that whenever there is conflict of
interests between the owner’s interest and the people’s right to know, these
printing presses are likely to give priority to the former and overlook the
latter.

Today, the Malaysian media institutions are increasingly
dependent on official news and commercial advertisement to serve the
interests of the state and the owners. The Malaysian press is very much
confined within the boundaries drawn by the state, press owners and
journalists. For instance, the Chinese dailies are over-cautious about
publishing news articles unfavourable to their respective owners who
control the economic resources of the press organizations, and the state
which controls the dissemination of information via legal constraints,
political partnership and pressurizing techniques.

In the near future, unless the state exerts only necessary control
over the local press and journalists to protect the people’s right to know,
the Malaysian press system will only reflect the voices of the mainstream
and the majority, while the alternative voices of the ‘silent’ minority group

can only be heard via the Internet and informal publications.

239



	BPB0244.TIF
	BPB0245.TIF
	BPB0246.TIF
	BPB0247.TIF
	BPB0248.TIF
	BPB0249.TIF
	BPB0250.TIF

