Pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM) / Shahrulanuar bin Mohamed

Mohamed, Shahrulanuar (2011) Pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM) / Shahrulanuar bin Mohamed. PhD thesis, University of Malaya.

[img]
Preview
PDF
Download (4049b) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF
    Download (257Kb) | Preview
      [img]
      Preview
      PDF
      Download (178Kb) | Preview
        [img]
        Preview
        PDF
        Download (907Kb) | Preview
          [img]
          Preview
          PDF
          Download (461Kb) | Preview
            [img]
            Preview
            PDF
            Download (274Kb) | Preview
              [img]
              Preview
              PDF
              Download (70Kb) | Preview
                [img]
                Preview
                PDF
                Download (184Kb) | Preview
                  [img]
                  Preview
                  PDF
                  Download (15Kb) | Preview
                    [img]
                    Preview
                    PDF
                    Download (122Kb) | Preview
                      [img]
                      Preview
                      PDF
                      Download (115Kb) | Preview
                        [img]
                        Preview
                        PDF
                        Download (39Kb) | Preview
                          [img]
                          Preview
                          PDF (Full Text)
                          Download (40Kb) | Preview

                            Abstract

                            Kajian ini membincangkan tentang pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di UTeM. Ia bertujuan untuk mengenalpasti elemen-elemen etika dan moral yang terdapat di dalam kursus-kursus yang ditawarkan, mengetahui mekanisme yang digunakan dalam membangunkan aspek etika dan moral, melihat keberkesanan pembangunan etika dan moral dalam kursus yang ditawarkan dan mengenalpasti halangan dalam pembinaan aspek etika dan moral terhadap pelajar. Metodologi kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian kepustakaan dan kajian lapangan. Kajian lapangan merangkumi kaedah soal-selidik, temubual dan pemerhatian untuk mendapatkan data. Kajian ini mendapati elemen-elemen utama yang terdapat di dalam kursus yang ditawarkan adalah kompeten, kerjasama, kerajinan, inovatif, berhemah tinggi dan daya usaha. Manakala mekanisme utama yang digunakan adalah melalui sesi kuliah, tutorial dan projek kumpulan. Hasil kajian juga mendapati keberkesanan pembangunan etika dan moral menerusi kursus yang ditawarkan berdasarkan tiga aspek iaitu pengetahuan, amalan dan sikap. Halangan kepada keberkesan juga diketengahkan menerusi perspektif pensyarah dan pelajar. Akhir sekali, pengkaji telah membuat rumusan terhadap kajian yang dijalankan. Saranan-saranan juga diberikan kepada pihak yang berkenaan berdasarkan penemuan-penemuan kajian yang telah dibuat.

                            Item Type: Thesis (PhD)
                            Additional Information: Thesis (Ph.D) -- Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2012
                            Uncontrolled Keywords: Ethics--Study and teaching (Higher)--Melaka
                            Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BJ Ethics
                            B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
                            Divisions: Academy of Islamic Studies > Dept of Dakwah & Human Development
                            Depositing User: Miss Dashini Harikrishnan
                            Date Deposited: 16 Jun 2015 10:00
                            Last Modified: 16 Jun 2015 10:00
                            URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/5197

                            Actions (For repository staff only : Login required)

                            View Item