Penggunaan media dalam pendidikan Islam awal kanak-kanak di PASTI : kajian di PASTI Ummu Aiman, Gombak, Selangor / Salmee Suhaina binti Yusoff

Yusoff, Salmee Suhaina (2014) Penggunaan media dalam pendidikan Islam awal kanak-kanak di PASTI : kajian di PASTI Ummu Aiman, Gombak, Selangor / Salmee Suhaina binti Yusoff. Masters thesis, University of Malaya.

[img]
Preview
PDF
Download (29Kb) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF
    Download (4Kb) | Preview
      [img]
      Preview
      PDF
      Download (192Kb) | Preview
        [img]
        Preview
        PDF
        Download (537Kb) | Preview
          [img]
          Preview
          PDF
          Download (926Kb) | Preview
            [img]
            Preview
            PDF
            Download (2050Kb) | Preview
              [img]
              Preview
              PDF
              Download (1189Kb) | Preview
                [img]
                Preview
                PDF
                Download (229Kb) | Preview
                  [img]
                  Preview
                  PDF (Full Text)
                  Download (264Kb) | Preview

                    Abstract

                    Kajian ini cuba mendedahkan penggunaan media dalam pendidikan Islam awal kanak-kanak yang mampu memberi kesan yang positif dalam membina kefahaman mereka terhadap pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan oleh guru. Terdapat pelbagai jenis media pendidikan di pasaran hari ini, namun pemilihan media yang sesuai adalah penting dalam memastikan pendidikan yang ingin disampaikan oleh guru dapat diterima dengan baik oleh para pelajar. Kajian ini juga mengkaji berkenaan dengan modul dan pelaksanaan penggunaan media dalam pendidikan Islam sekaligus menganalisis penerimaan penggunaan media dalam proses pengajaran dan pembelajaran di PASTI Ummu Aiman. Metodologi pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah secara kajian kepustakaan dan kajian lapangan. Kajian lapangan pula dilaksanakan dalam dua metode iaitu metode temubual dan metode pemerhatian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa penggunaan media khususnya kad imbas sangat memberi kesan positif dalam membantu kanak-kanak untuk mengingati dan memahami pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan oleh guru mereka. Di samping itu juga, peranan media lisan seorang guru tidak dapat disangkal sebagai satu media yang sangat penting dan perlu dalam proses pengajaran dan pembelajaran di samping penggunaan media sebagai alat bantu untuk pelaksanaan proses tersebut.

                    Item Type: Thesis (Masters)
                    Additional Information: Disertasi (M.Usuluddin) -– Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2014
                    Uncontrolled Keywords: Media; Pendidikan Islam awal kanak-kanak; PASTI; Kajian; PASTI Ummu Aiman; Gombak; Selangor
                    Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
                    Divisions: Academy of Islamic Studies > Dept of Dakwah & Human Development
                    Depositing User: Miss Dashini Harikrishnan
                    Date Deposited: 30 Jul 2015 13:41
                    Last Modified: 30 Jul 2015 13:41
                    URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/5227

                    Actions (For repository staff only : Login required)

                    View Item