Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching

Feng, Poo Ching (2013) Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching. Masters thesis, University of Malaya.

[img]
Preview
PDF
Download (12Kb) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF
    Download (6Kb) | Preview
      [img]
      Preview
      PDF
      Download (43Kb) | Preview
        [img]
        Preview
        PDF
        Download (4Mb) | Preview
          [img]
          Preview
          PDF
          Download (164Kb) | Preview
            [img]
            Preview
            PDF (Full Text)
            Download (10Kb) | Preview

              Abstract

              Kajian ini meninjau tentang pemilihan kata sifat antara gender bagi iklan produk kecantikan yang baru dalam majalah fesyen wanita Jepun, Non-no dan majalah fesyen lelaki Jepun, Men’s Non-no. Fokus kajian ini adalah berkenaan dengan kata-kata sifat yang dipilih dan kekerapan penggunaannya di halaman yang mengiklankan produk kecantikan baru dalam majalah fesyen wanita Jepun dan majalah fesyen lelaki Jepun. Tumpuan lain ialah pengkajian terhadap perbezaan dan persamaan dalam pemilihan kata sifat dari aspek gender dalam teks yang memperkenalkan produk kecantikan baru antara majalah Non-no dengan majalah Men’s Non-no. Kata-kata sifat dikumpulkan daripada 4 naskah majalah fesyen Non-no dan 4 naskah majalah fesyen Men’s Non-no dari Disember 2011 hingga Mac 2012. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan analisis kandungan diaplikasikan dalam penganalisisan data dengan kekerapan dan peratusan sebagai data sokongan. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan kata sifat dalam bahasa iklan majalah fesyen Jepun wanita lebih ketara berbanding dengan bilangan kata sifat yang digunakan dalam iklan majalah fesyen Jepun lelaki. Hasil kajian juga mendapati masih ada beberapa kata sifat yang popular dalam bahasa iklan menepati sesetengah kata sifat yang disarankan dalam senarai kata adjektif Leech (1966). Istilah kata adjektif yang dikumpul dari majalah Non-no dan majalah Men’s Non-no menonjolkan kata-kata sifat yang dipilih dan digunakan masing-masing mempunyai ciri-ciri feminin dan maskulin yang tertentu. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kata-kata adjektif yang dikenali sebagai kata sifat neutral kerana muncul dalam iklan majalah Non-no dan juga majalah Men’s Nonno. Rasional-rasional yang merujuk kepada kajian-kajian lepas serta konsep penyelidik dalam bidang gender juga turut dikemukakan untuk menjelaskan dapatan kajian ini.

              Item Type: Thesis (Masters)
              Additional Information: Dissertation (M.A.) - Faculty of Languages and Linguistics, University of Malaya, 2013.
              Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
              P Language and Literature > P Philology. Linguistics
              Divisions: Faculty of Languages and Linguistics
              Depositing User: Mrs Nur Aqilah Paing
              Date Deposited: 30 Jun 2015 09:02
              Last Modified: 30 Jun 2015 09:02
              URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/5482

              Actions (For repository staff only : Login required)

              View Item