Naziri, Bazliah (2012) Israiliyyat : kajian kefahaman guru-guru pendidikan Islam di sekolah-sekolah menengah zon Keramat, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur / Bazliah binti Naziri. Masters thesis, University of Malaya.
Abstract
Menyedari betapa pentingnya pengajaran yang disampaikan oleh guru-guru kepada para pelajar lebih-lebih lagi dalam membicarakan penafsiran ayat-ayat al-Quran yang mengandungi unsur-unsur isra’iliyyat telah mendorong kajian ini dilaksanakan. Ini kerana kefahaman isra’iliyyat di kalangan Guru-guru Pendidikan Islam (GPI) sangat mempengaruhi penerapan kefahaman isra’iliyyat pelajar-pelajar sekolah. Fokus utama kajian ini dilaksanakan adalah bertujuan untuk mengukur sejauhmana kefahaman Guru-guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah-sekolah menengah zon Keramat, Kuala Lumpur berhubung unsur-unsur isra’iliyyat yang terdapat dalam penafsiran al-Quran. Selain itu juga kajian ini bertujuan mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi hubungan kefahaman isra’iliyyat di kalangan GPI di samping mengenalpasti hubungan kefahaman isra’iliyyat dengan penerapan unsur-unsur isra’iliyyat dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Metodologi kajian ini dijalankan secara pengumpulan maklumat melalui kajian lapangan. Seramai 128 orang responden yang terdiri daripada Guru-guru Pendidikan Islam (GPI) daripada 22 buah sekolah menengah zon Keramat, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah disoal-selidik. Data yang diperolehi telah dianalisa menggunakan ujian chi-square secara deskriptif frekuensi dan signifikan hubungan bagi mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi kefahaman dan kecenderungan penerapan unsur-unsur isra’iliyyat dalam pengajaran dan pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa hanya 32.8% di kalangan Guru-guru Pendidikan Islam (GPI) yang memahami tentang isra’iliyyat. Kesan daripada kurangnya kefahaman tentang isra’iliyyat telah mempengaruhi penerapan unsur-unsur isra’iliyyat dalam pengajaran dan pembelajaran kepada para pelajar di sekolah. Unsur-unsur isra’iliyyat dikenalpasti daripada pengetahuan sedia ada guru itu sendiri, silibus mata pelajaran Pendidikan Islam mahupun penerapan unsur-unsur isra’iliyyat yang tidak disedari daripada kitab-kitab tafsir yang dirujuk
Actions (For repository staff only : Login required)