Sistem pembelajaran cerdas dan pengatucaraan C (SPC) / Norzam Yusri Ahmad

Norzam Yusri , Ahmad (2001) Sistem pembelajaran cerdas dan pengatucaraan C (SPC) / Norzam Yusri Ahmad. Undergraduates thesis, University of Malaya.

[img]
Preview
PDF (Academic Exercise (Bachelor's Degree )
Download (7Mb) | Preview

    Abstract

    Sistem pembelajaran cerdas dan pengatucaraan C (SPC) adalah Intelligent Tutoring system (ITS) yang dibangunkan untuk pelajar-pelajar univsersiti yang mengambil kursus Sains Komputer dan Teknologi Maklumat serta pelajar fakulti kejuruteraan di mana subjek Bahasa Pengatucaraan C merupakan suatu subjek yang wajib. SPC merupakan satu alat perisian untuk memerhatikan serta mengawal pembelajaraan pelajar dan menyelesaikan masalah-masalah subjek yang khusus. Sistem pembelajaran cerdas adalah pakej arahan berasaskan komputer yang menggunakan teknik-teknik yang ditemui dalam penyelidikan-penyelidikan Kepintaran Buatan untuk membantu dalam pengajaran sesuatu subjek atau kepakaran. Tidak seperti sistem konvensional lain, rekabentuk SPC menggunakan pendekatan Cognitivisim dan ia mempunyai tiga bahagian iaitu Model Pelajar, Modul Pedagogi, Domain Pengetahuan. Sistem ini menggunakan perisian Asymetrix ToolBook II versi 7.0 yang berupaya menyediakan persekitaran multimedia. Selain itu, sistem ini berupaya menyimpan rekod-rekod ujian pelajar semasa pembelajaran berlangsung.

    Item Type: Thesis ( Undergraduates)
    Additional Information: Academic Exercise (Bachelor’s Degree) – Faculty of Computer Science & Information Technology, University of Malaya, 2000/2001.
    Uncontrolled Keywords: Intelligent Tutoring system (ITS); Cognitivisim; Rekod ujian pelajar; Pengajaran; Pembelajaran cerdas
    Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
    Divisions: Faculty of Computer Science & Information Technology
    Depositing User: Mr Mohd Safri Tahir
    Date Deposited: 21 May 2020 08:28
    Last Modified: 21 May 2020 08:28
    URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/10266

    Actions (For repository staff only : Login required)

    View Item