Saidah , Haris @ Harith (2018) Pengajian taranum al-Quran di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPG): Kajian aplikasi kaedah pengajaran qari di Malaysia / Saidah Haris @ Harith. PhD thesis, University of Malaya.
PDF (The Candidate's Agreement) Restricted to Repository staff only Download (1564Kb) | ||
| PDF (Thesis PhD) Download (2253Kb) | Preview |
Abstract
Taranum al-Qur’an bukanlah perbahasan yang baru dalam perkembangan Islam dan perkembangan pengajian al-Qur’an. Malah, Taranum al-Qur’an adalah amalan yang telah sekian lama dipraktikkan sejak zaman Rasulullah SAW. Dalam bidang pendidikan, amalan bertaranum ini menjadi salah satu ilmu yang dipelajari dan dipraktikkan. Terdapat pelbagai institusi menawarkan program pengajian dan kursus Taranum al-Qur’an. Institusi-institusi tersebut menggunakan pelbagai kaedah pengajaran yang khusus. Oleh yang demikian, pengkaji telah pun mengkaji beberapa kaedah pengajaran sedia ada di IPG. Justeru, pengkaji juga menganalisis kaedah qari di dalam pengajian Taranum al-Qur’an dan aplikasinya di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Di samping itu, kajian ini turut mengkaji kelebihan dan kekuatan kaedah pengajaran yang diguna pakai untuk ditambah baik di Institut Pendidikan Guru Malaysia demi melahirkan guru pelatih yang kompeten dan berkemahiran dalam bidang taranum.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Additional Information: | Thesis (PhD) – Academy of Islamic Studies, University of Malaya, 2018. |
Uncontrolled Keywords: | Taranum al-Qur’an; Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPG); Kaedah pengajaran qari; Bidang taranum |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education |
Divisions: | Academy of Islamic Studies |
Depositing User: | Mr Mohd Safri Tahir |
Date Deposited: | 05 Aug 2019 08:40 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 01:02 |
URI: | http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/8862 |
Actions (For repository staff only : Login required)
View Item |