Pengajian Al-Qur'an sekolah rendah Islam swasta di Kota Bharu, Kelantan : kajian terhadap perlaksanaannya / Abdulroseh Mama

Mama, Abdulroseh (2014) Pengajian Al-Qur'an sekolah rendah Islam swasta di Kota Bharu, Kelantan : kajian terhadap perlaksanaannya / Abdulroseh Mama. Masters thesis, University of Malaya.

[img]
Preview
PDF
Download (828Kb) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF
    Download (518Kb) | Preview
      [img]
      Preview
      PDF
      Download (821Kb) | Preview
        [img]
        Preview
        PDF
        Download (494Kb) | Preview
          [img]
          Preview
          PDF
          Download (479Kb) | Preview
            [img]
            Preview
            PDF
            Download (1268Kb) | Preview
              [img]
              Preview
              PDF
              Download (337Kb) | Preview
                [img]
                Preview
                PDF
                Download (1746Kb) | Preview
                  [img]
                  Preview
                  PDF (Full Text)
                  Download (173Kb) | Preview

                    Abstract

                    Kajian ini membincangkan pelaksanaan pengajian al-Quran di sekolah rendah Islam swasta di Kota Bharu, Kelantan Darun Naim. Kajian ini melibatkan tiga buah sekolah terpilih. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pelaksanaan pengajian al-Qur’an dan menganalisis persepsi murid dan guru terhadap pelaksanaan pengajian al-Qur’an. Instrumen yang diguna dalam kajian ini ialah soal selidik dan temu bual. Kajian ini dijalankan terhadap 277 orang murid dan 25 orang guru sebagai responden. Data-data dianalisis melalui SPSS Versi 21.0. Analisis deskriptif seperti frekuensi, peratusan dan graf telah dijalankan dalam kajian ini, Dapatan menunjukkan hampir 69% murid dapat menguasai al-Quran sama ada mengenal dan membaca dengan baik. Manakala 31% murid yang masih lemah, masih keliru dengan sebutan huruf dan kalimah serta hukum-hukum tajwid. Namun dapatan yang amat memberangsangkan ini menunjukkan pembelajaran yang dibawa mudah diikuti oleh murid. Penekanan yang diberi oleh guru adalah untuk menjadikan muridnya mahir al-Qur’an. Secara tidak langsung, didapati hampir kesemua murid-murid tahun lima dan enam telah mengkhatamkan al-Qur’an. Prestasi cemerlang dan sahsiah yang ditonjolkan oleh murid–murid adalah berkat daripada iltizam dan penjagaan adab terhadap al-Quran. Pelaksanaan yang sistematik menampakkan hasil yang memuaskan. Kerjasama dari pihak pentadbir, guru, ibu bapa dan murid telah berjaya membawa ke matlamat nya, iaitu untuk memberi teras kepada pendidikan roh al-Qur’an.

                    Item Type: Thesis (Masters)
                    Additional Information: M.Usuluddin -- Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2014
                    Uncontrolled Keywords: al-Qur'an--Study and teaching--Kelantan--Kota Bharu; Islamic religious education--Kelantan--Kota Bharu
                    Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
                    L Education > L Education (General)
                    Divisions: Academy of Islamic Studies > Dept of Al-Quran & Al- Hadith
                    Depositing User: Mrs Nur Aqilah Paing
                    Date Deposited: 17 Jun 2015 13:51
                    Last Modified: 17 Jun 2015 13:51
                    URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/5218

                    Actions (For repository staff only : Login required)

                    View Item