Awareness and acceptance of Singaporean Muslims towards Islamic banking products and services / Siti Nur Fazilah Abdul Aziz

Siti Nur Fazilah, Aziz (2015) Awareness and acceptance of Singaporean Muslims towards Islamic banking products and services / Siti Nur Fazilah Abdul Aziz. Masters thesis, Universiti Malaya.

[img]
Preview
PDF
Download (455Kb) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF
    Download (238Kb) | Preview
      [img]
      Preview
      PDF
      Download (257Kb) | Preview
        [img]
        Preview
        PDF
        Download (530Kb) | Preview
          [img]
          Preview
          PDF
          Download (313Kb) | Preview
            [img]
            Preview
            PDF
            Download (409Kb) | Preview
              [img]
              Preview
              PDF
              Download (210Kb) | Preview
                [img]
                Preview
                PDF (Full Text)
                Download (6Kb) | Preview

                  Abstract

                  Terdapat beberapa bank di Singapura yang menawarkan perkhidmatan perbankan Islam. Pelbagai produk perbankan Islam yang melandaskan Syariah ditawarkan dan ia bertambah tahun demi tahun.. Bank-bank yang terlibat berusaha untuk mempromosikan produk-produk dan perkhidmatan perbankan Islam dengan pelbagai cara terutamanya kepada masyarakat Islam. Singapura mempunyai penduduk beragama Islam yang kecil dengan peratusan sebanyak 14.7. Walau bagaimanapun, sokongan masyarakat Islam di Singapura amatlah diperlukan untuk perkembangan perbankan Islam di Singapura. Oleh itu, fokus kajian ini adalah untuk meninjau kesedaran dan penerimaan masyarakat Islam Singapura terhadap perkhidmatan dan produk-produk perbankan Islam. Dengan itu, disertasi ini juga mengkaji faktor-faktor yang menyumbang kepada pemilihan pengguna terhadap perkhidmatan perbankan Islam. Kajian yang dijalankan dengan menggunakan kajian perpustakaan dan kajian lapangan. Kajian perpustakaan dijalankan untuk memperolehi maklumat daripada buku-buku dan artikel-artikel jurnal mankala kajian lapangan dilakukan melalui kaedah temubual. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti responden kurang mempunyai kesedaran terhadap produk-produk dan perkhidmatan perbankan Islam di Singapura. Walau bagaimanapun, mereka menerima and menyokong perbankan Islam. Ini disebabkan faktor utama yang mendorong pemilihan masyarakat Islam untuk menggunakan perkhidmatan perbankan Islam adalah agama Islam sendiri.

                  Item Type: Thesis (Masters)
                  Additional Information: Disertasi (M.A.)-Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya , 2015.
                  Uncontrolled Keywords: Islamic banking products and services; Singapore
                  Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
                  H Social Sciences > HF Commerce
                  H Social Sciences > HG Finance
                  Divisions: Academy of Islamic Studies
                  Depositing User: Mrs Nur Aqilah Paing
                  Date Deposited: 28 Apr 2015 10:16
                  Last Modified: 28 Apr 2015 10:16
                  URI: http://studentsrepo.um.edu.my/id/eprint/5013

                  Actions (For repository staff only : Login required)

                  View Item